پیمان مدیریت یا مدیریت پیمان

تاریخ ارسال : 1400/09/08

به قراردادهایی که در آن اجرای یک پروژه ساخت از سوی کارفرما به شخص حقیقی یا حقوقی سپرده میشود. را قرارداد مدیریت پیمان میگویند.

مدیریت پیمان چیست؟

در قراردادهای مدیریت پیمان، پیمانکار بخشی یا تمامی مسئولیت‌های اجرایی پروژه را بر عهده میگیرد. در اینگونه قراردادها مسئولیت‌ها بین کارفرما، مشاور و پیمانکار توزیع میشود. پیمانکار گروه اجرایی خود را به کارفرما معرفی کرده و روش‌های اجرایی را مشخص میکند.

سازندگان در قراردادهای مشارکت در ساخت، عمدتا نگران تأمین هزینه ساخت ساختمان و یا افزایش قیمتها هستند. در پروژه‌هایی که کارفرما به راحتی توان پرداخت هزینه های پروژه را داشته باشد. قرارداد مدیریت پیمان عمدتا به صرفه‌ تر است.

نقش کارفرما در پیمان مدیریت

پیمان مدیریت

مدیریت پیمان چیست؟

 

کارفرما تامین کننده هزینه های پروژه و مالک پروژه است. معمولا دستورات و تصمیمات اساسی مانند مدت زمان قرارداد، تغییر در روند پروژه و هزینه‌ های مضاعف پروژه توسط ایشان اتخاذ میگردد.

شخصی که در زمینه ساخت و قرارداد، اطلاعات و تجربه کافی داشته باشد. میتواند کارفرما را نسبت به خطرات، ادعاها و ضررهایی که ممکن است در طول پروژه رخ دهد. آگاه نماید.

کارفرما میتواند. با یک قرارداد کامل که از نظر فنی، حقوقی و قراردادی تنظیم شده است. ملک و سرمایه خود را بیمه کند.

کارفرما، جهت انجام پروژه نیازمند ساز و کاری میباشد. که روابط بین طرفین پروژه را تنظیم کرده و بتواند ریسک را به بهترین نحو بین طرفین قرارداد توزیع کند. این ساز و کار میتواند از طریق مشاور ارائه شود.

وظیفه مشاور در زمینه پیمان مدیریت چیست؟

  1. کارفرما میبایست ذهنیت و نقطه نظرات خود را در خصوص طراحی پروژه، با مشاور مطرح کند. مشاور این نقطه نظرات و خواسته‌ها را به صورت نقشه و مطالب اجرایی در اختیار مدیر پیمان میگذارد.
  2. مشاور بررسی میکند. که آیا نقشه‌ها و خواسته‌ های کارفرما در اجرا به نحو مناسب پیاده ‌سازی میشود. یا خیر

نقش مشاورین در این قراردادها بسیار پررنگ است. و در واقع پایین آورنده ریسک قرارداد هستند. زیرا نقش مؤثری در کاهش ادعاهای غیر فنی و بیان غیرمنطقی مبنی بر عدم امکان اجرای برخی از قسمت‌ها دارند.
مشاور از هرگونه تاخیر غیر مجاز که ممکن است در اینگونه قراردادها رخ دهد، جلوگیری میکند.

کارفرما برای تسلط بیشتر بر پروژه و اجرای آن به بهترین و با صرفه ترین شکل، به مشاور نیاز دارد. انتخاب مشاور آگاه توسط کارفرما که کاملا با جزئیات کار و مسائل فنی و مهندسی آشنا باشد، نکته قابل توجهی است.

مسئولیت پیمانکار در پروژه به شرح زیر است

مجری، مسئول و سازنده یک پروژه ساخت است. در این گونه از قراردادها دو مسئله اصلی به شرح ذیل حائز اهمیت می‌ باشد:

  • تمام مصالح برای ساخت پروژه توسط چه شخصی (کارفرما یا پیمانکار یا مشاور) تهیه میشود.
  • اجرا عملیات‌های ساختمانی و به کارگیری مصالح به نحو احسنت انجام می ‌شود یا خیر.

در قراردادهایی که مدیرپیمان هزینه ساخت را پرداخت نمی کند. کارفرما یا مشاور وظیفه تهیه و خرید مصالح را به عهده دارند که این روش بهترین و سودآورترین روش در قراردادهای مدیریت پیمان برای مالکان است.

شرکت دیبا سازان پویا با همکاری شرکت بنیان گستران آفاق با بیش از ۱۲ سال تجربه آماده ارائه خدمات مدیریت پیمان به کارفرمایان محترم میباشد.

برگه استحکام بنا چه مسئولیت هایی در قبال تعهد مهندس ناظر دارد؟

در برگه تعهد پایان کار مهندس ناظر استحکام ساختمان را تأیید نمی کند بلکه فقط انطباق ساختمان اجرا شده با نقشه ها را تأیید می کند. حال آنکه در برگ استحکام همانطور که از نام آن پیداست مهندس باید استحکام بنا را تأیید نماید. چنانچه مهندس ناظر استحکام بنائی را تأیید کرده باشد. در صورت وقوع حادثه، حداقل پنجاه درصد از خسارات وارده سهم تقصیر دریافت خواهد کرد. و این بیش از دو برابر سهم تقصیر معمول مهندسان ناظر در حوادث ساختمانی است.

چناچه برای ساختمان اتفاقی بیفتد که به دلیل عدم ایستایی و استحکام آن باشد. مثلا ساختمان نشست کند و یا دیوار ساختمان دچار ریزش شود. مهندس ناظر که برگه استحکام بنا را امضا کرده مسئول است. بنابراین مهندس ناظر زمان امضای برگه استحکام بنا باید دقت زیادی به خرج دهد.

استحکام بنا چیست

برگه استحکام بنا و استحکام بنا

دستور نقشه چیست؟

از لحاظ حقوقی دستور نقشه بالاترین مستندی است. که شهرداری در خصوص نحوه احداث بنا صادر می کند. و به خریدار توصیه می شود. که اگر تمایل به خرید ملک یا مشارکت دارد. حتما قرارداد را منوط به اخذ دستور نقشه جدید از شهرداری بنمایید.دستور نقشه چیست؟

ذات و علت پروانه ساختمان یا جواز ساخت چیست؟

دستور نقشه - برای اینکه در شهر ها آشفتگی در ساخت و ساز ایجاد نشود اجازه در خصوص ساخت و ساز ساختمان شامل سطح اشغال، میزان اصلاحی، ملاک تراکم، حجم تراکم، جانمایی، نحوه تامین پارکینگ و غیره توسط شهرداری ها صادر می شود.

برای اخذ پروانه ساخت ساختمان، رضایت کلیه مالکین الزامی است. و اگر حتی مالک یک دهم دانگ و حتی کمتر، رضایت نداشته باشد. اخذ دستور نقشه و پروانه غیر ممکن است.
اولین گام جهت ساخت ساختمان اخذ دستور نقشه از شهرداری است.
دستور نقشه در واقع نحوه تهیه نقشه را مشخص می کند. و در برخی شهرها به آن دستور تهیه نقشه اطلاق می شود.

 

استحکام بنا

استحکام بنا و نحوه اخذ برگه استحکام بنا، برگه تعهد نظارت انتخابی و برگه مجری، اجرای پروژه های طراحی داخلی شامل طراحی معماری و طراحی دکوراسیون منزل

استحکام بنا

نویسنده

10

مقاله

1399/12/21

تاریخ ایجاد