پروانه ساخت ساختمان

تاریخ ارسال : 1400/09/08

پروانه ساخت مجوزی است. که توسط شهرداریها صادر ‌می‌شود. و پیش از شروع انجام پروژه ساختمانی باید نسبت به دریافت جواز ساخت اقدام کرد. هرگونه ساخت و ساز بدون دریافت مجوز خلاف قانون بوده و شهرداریی ها و سایر مراجع مربوطه نسبت به جلوگیری از ادامه ساخت و ساز ساختمانهای بدون مجوز اقدام خواهند کرد. جواز ساخت ساختمان و انواع پروانه ساختمان، مراحل صدور پروانه ساختمان، تخریب و بازسازی، اضافه اشکوب، برگه سبز معماری، تغییرات و یا تعمیرات، شناسنامه فنی و ملکی ساختمان چیست ؟

جواز ساختمان و اهمیت اخذ پروانه ساخت

جواز ساخت ساختمان – امروزه برای سازندگان و ساختمان های مربوطه دفترچه هایی تحت عنوان شناسنامه ساختمان صادر می شود که شامل جواز ساخت، نداشتن خلافی و گواهی پایان کار بطور همزمان می باشد.

پروانه ساختمان یا به عبارتی همان جواز ساخت، مجوزی است که پیش از اقدام به هر گونه عملیات ساخت و ساز بایستی از مراجع مربوطه مانند شهرداری دریافت کرد. این مجوز تایید کننده قانونی بودن عملیات اجرایی بوده و در صورت صادر نشدن آن هرگونه ساخت و سازی غیرقانونی تلقی خواهد شد. علاوه بر تایید عملیات ساخت از نظر قانونی، صدور جواز ساخت اهمیت بسیاری برای سازندگان و مالکان مربوطه دارد.

چه زمانی به جواز ساخت نیاز است؟

همه پروژه های ساخت و ساز خانه و نوسازی به مجوز ساخت نیازی ندارد. در اغلب موارد تعمیرات و جایگزینی های ساده می‌ تواند توسط پیمانکاران حرفه ‌ای یا خود صاحب‌ خانه و بدون درخواست جواز ساخت انجام شود. با این ‌حال پروژه ای که شامل اضافه کردن بنا یا تغییرات عمده در ساختار ساختمان باشد، معمولاً نیاز به مجوز ساخت از شهرداری دارد. اگر برای این تغییرات پیمانکاری را استخدام کنید، فرآیند صدور پروانه ساختمان و جواز ساخت را اداره کرده و هزینه‌ های جواز ساختمان را برآورد می‌کند. اگر خودتان روال کاری را به عهده می‌گیرید باید از شهرداری منطقه درخواست مجوز کنید.

توجه داشته باشید که ممکن است برخی از تغییرات ساخت و سازی که می‌خواهید انجام دهید نیاز به تأیید یه متخصص ساخت و ساز دارد و فقط توسط آن‌ها قابل انجام است. به طور مثال کار کردن بروی خطوط گاز توسط صاحبخانه ممنوع است و در صورت بروز مشکل یا تغییرات باید به اداره گاز اطلاع دهد تا جهت انجام عملیات در مکان حاضر شوند.

الزامات و نکات موجود در مجوزها گسترده بوده و برای هر منطقه به‌ صورت جداگانه تدوین می شود. بنابراین برای اطمینان از موارد مجوز باید به شهرداری منطقه خود مراجعه کرده و با آنها در ارتباط باشید. زیرا برخی از مناطق برای کوچک‌ ترین تغییرات ساخت مثل حیاط سازی نیز به مجوز نیاز دارد.

پروانه ساختمان داری چه مشخصاتی و اطلاعاتی است؟

تعداد طبقات.

شماره پلاک ثبتی ملک.
نوع اسکلت ساختمان.
مساحت زیر بنا.
کروکی زمین.

مهلت شروع عملیات و اعتبار پروانه ساختمان.
نام مهندسین ناظر.
تاریخ صدور پروانه ساختمان.
مشخصات متقاضی صدور پروانه ساختمان.

مراحل صدور جواز ساختمان

مراحل صدور پروانه ساختمان

پروانه ساختمان چیست؟

پروانه ساخت ساختمان ، سندی است که شهرداری یا مراجع دیگر مربوط به شهرداری صادر می نمایند. این پروانه باید برای احداث هر ساختمانی از مرجع دارای صلاحیت اخذ شود.

به چه دلیلی اخذ پروانه ساختمان الزامیست؟

جهت پیشگیری از بروز حوادث ساختمانی برای بناهای همسایه با نظارت ناظرها و ارائه راهکار. صرفه جویی در هزینه ساخت به خاطر به کار بدن تجربیات فنی در زمان طراحی و اجرا. انجام ساخت و ساز بر اساس مشخصات فنی، آیین نامه ها و ضوابط موجود. از قانونی بودن ساخت و ساز اطمینان حاصل میشود. بیمه شدن همه دست اندرکاران ساخت. بهره مندی از تسهیلات بانکی.

مراحل صدور جواز ساخت یا پروانه ساختمان

تشکیل پرونده

در اولین مرحله از مراحل صدور پروانه ساختمان مالک یا شخصی که از مالک وکالت دارد برای گرفتن جواز ساختمان باید درخواست جواز ساخت را در شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر ثبت کند. برای ثبت درخواست صدور پروانه ساختمان مالک باید اصل و تصویر سند مالکیت، اصل و تصویر کارت شناسایی معتبر مثل کارت ملی یا شناسنامه و همچنین برگه تسویه‌حساب عوارض نوسازی  و عوارض شهرداری سال جاری و سال‌های پیشین را به شهرداری یا دفاتر خدمات الکترونیک شهر ارائه داده و درخواست خود را کتباً در این مراکز ثبت کند.

دستور صدور بازدید

بعد از تشکیل پرونده توسط مالک، مسئولان شهرداری سایر روال پیش برد پرونده را بر عهده می‌گیرند. بنابراین مسئول شهرسازی جهت بازدید به مکان احداث ملک مراجعه می‌کند تا ابعاد ملک، عرض خیابان و بنای ساختمان و مجاورین بنا را مورد بررسی قرار دهد. این بازدید در صدور مجوز ساخت تعداد طبقه‌های جدید ساختمان مؤثر خواهد بود. به طور مثال اگر متراژ خانه از یک مقدار مشخصی کمتر باشد جواز ساختمان برای بیشتر از چهار طبقه صادر نخواهد شد.

بررسی گزارش مأمور فنی و کاربری ملک

در برخی از شهرهای بزرگ مثل تهران طرح تفصیلی اجرا می‌شود یعنی قوانین ساخت و ساز در هر نقطه شهر مشخص‌شده است. کارشناس طرح تفصیلی کاربری ملک را در طرح جامع و تفصیلی شهر مشخص می‌کند. در این بررسی اگر مشخص شود که ملک در طرحی از طرح‌های شهرداری قرار دارد، این موضوع با دقت بیشتری بررسی‌ شده تا مشخص شود که ساخت و ساز بنا با پروژه‌های عمرانی منطقه تداخل دارد یا خیر. اگر تداخلی مشاهده شد باید مشخص شود که میزان تراکم آن به چه میزان بوده و سپس اصلاحات آن انجام شود.

دستور نقشه

بعد از انجام مراحل فوق توسط کارشناس شهرسازی دستور تهیه نقشه به مالک صادر می‌شود. در دستور نقشه اطلاعاتی مانند ابعاد باقی‌مانده ملک پس از اصلاحات موردنظر شهرداری، مساحت زمین بعد از اصلاحات، تعداد طبقات و سطح اشغال‌شده توسط هر طبقه ذکر می‌شود. بر این اساس حجم ساختمان یعنی تعداد طبقات و سطح اشغال هر طبقه بر طبق پهنه‌ای که ملک در آن واقع‌شده است و همچنین متراژ سند(نه متراژ موجودی زمین) و عرض‌گذر تعیین می‌شود. در مرحله بعد است. برگه دستور نقشه به مهندس معمار ارجاع میشود.

طراحی نقشه

در این مرحله بر اساس ضوابط شهرداری و دستور نقشه صادرشده، نقشه معماری برای ملک طراحی می‌شود. طراحی نقشه معماری از مهم‌ترین مراحل صدور پروانه ساختمان است زیرا که حداکثر توانایی طرح به لحاظ متراژ، تعداد پارکینگ و کیفیت فضاها در آن ارائه می‌شود.

بعد از طراحی نقشه معماری باید به شهرداری یا دفاتر خدمات شهری ارسال شده تا بررسی شود. اگر نقشه معماری نیاز به اصلاح داشته باشد دفتر مهندسی ملزم به اصلاح نقشه بوده و پس از اصلاح مجدداً نقشه به دفاتر خدمات مهندسی ارجاع داده می‌شود تا تأییدیه نقشه دریافت شود.

پرداخت عوارض شهرداری

بعد از نهایی شدن نقشه معماری و رفع ایرادات عنوان شده از سوی دفاتر خدمات شهری، عوارض نوسازی و همچنین عوارض شهرداری بر اساس متراژهای موجود در هر طبقه و نوع کاربری ساختمان توسط واحد صدور پروانه ساختمان محاسبه و تعیین می‌شود.

تهیه مدارک پیش نویس

بعد از پرداخت عوارض شهرداری و دریافت تأییدیه اداره درآمد منطقه شهرداری مبنی بر پرداخت عوارض شهرداری و عوارض نوسازی، باید مدارک پیش‌نویس آماده شود. برای تهیه پیش‌نویس خود مالک باید به دفاتر خدمات شهری مراجعه کرده و فرم درخواست تعیین ناظر را تکمیل کند. سپس باید منتظر تماس و معرفی ناظر از سوی دفاتر خدمات بماند. بعد از تعیین مهندس ناظر ساختمان است. که بین مالک و ناظر قراردادنوشته میشود.

سپس باید برگه‌های سهمیه آن‌ها به انضمام قرارداد فی‌مابین به‌عنوان ملاک تکمیلی پیش‌نویس پروانه به دفاتر خدمات الکترونیک تحویل داده شود. همچنین برگه تعهد رعایت اصلاحی و تعهد اخذ تأییدیه نما باید توسط مالک تهیه شود. اگر زیربنای ساختمان متراژی بیش از ۲۰۰۰ مترمربع داشته باشد مشمول اجرای ماده ۳۳ نظام‌مهندسی ساختمان خواهد شد.  بنابراین باید تأییدیه نقشه‌های سازه، تأییدیه گزارش آزمایش مکانیک خاک، تأییدیه نقشه‌های تأسیسات برق و مکانیک از سوی سازمان نظام‌مهندسی اخذ شود.

درمجموع مدارک پیش‌نویسی که باید توسط مالک تهیه و به دفاتر خدماتی ارائه شود عبارت‌ اند از:

برگه سبز مهره شده ۴ رشته شامل برگه سبز سازه، برگه سبز معماری، برگه سبز برق و برگه سبز مکانیک که برگه سبز یا سهمیه ناظر به همراه قرارداد مالک و ناظر، برگ تعهد رعایت اصلاحیه و تأییدیه نما، فایل‌های نقشه سازه، نقشه برق و نقشه مکانیک، چک لیست‌های مبحث ۱۹ و ۶ بارگذاری و زلزله، برگه تعهد مشاوره ژئوتکنیک و تأییدیه خاک.

چاپ و صدور پروانه ساختمان

بعد از تأییدیه نقشه های چهار رشته. پروسه اخذ تأییدیه های دفتر خدمات شهری. تأییدیه طرح تفصیلی بر و کف، به تأییدیه رئیس صدور پروانه ساختمان، معاون شهرسازی و معماری و درنهایت تأییدیه شهردار نیاز است. که تمام این تأییدیه‌ها به‌صورت سیستمی انجام و درنتیجه پروانه ساختمان چاپ می‌شود.

اعتبار پروانه ساختمان

نکته آخر اینکه زمان اعتبار پروانه ساختمان ۲ سال از تاریخ صدور است که تا ۲ سال دیگر هم قابل تمدید خواهد بود. مهلت اتمام عملیات ساختمانی هم برحسب متراژ و تعداد طبقات جدولی دارد . این معیار کلی است. و تقریبا چهار سال است. ممکن است در حین ساخت به دلایل مختلف نقشه معماری اولیه تغییر کند.

این هنگام است که مراحل مشابهی نظیر صدور پروانه اولیه اما به‌عنوان پروانه تغییر نقشه با تشکیل پرونده در دفتر خدمات الکترونیک مربوطه طی می‌شود. و پروانه جدیدی صادر می‌گردد. در حین اجرا ممکن است مازاد بر متراژ پروانه، اضافه بنا داشته باشیم. در این روند مراحل گواهی عدم خلاف طی می ‌شود و در صورت عدم تجاوز از مقادیر مجاز خلاف عوارض معادل آن اخذ و گواهی عدم خلاف آن صادر می ‌شود.

صدور پروانه ساختمانی جواز ساخت و ساز ساختمان

صدور پروانه ساختمان یا جواز ساخت ساختمان

شرکت دیبا سازان پویا آماده ارائه خدمات مشاوره و معماری در خصوص کلیه فعالیت های ساختمانی شامل (طراحی، نظارت و اجرا ) میباشد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان در این زمینه با شماره های زیر تماس بگیرند.
تلفنهای دفتر: 46020419 – 021 و 46020421-021
تلفن مستقیم مدیرعامل: 09126714639 مهندس عسلیان
تلفن سایر اعضای هیئت مدیره: 09125029582 مهندس رضایی – 09124022401 مهندس جعفری

 

استحکام بنا

استحکام بنا و نحوه اخذ برگه استحکام بنا، برگه تعهد نظارت انتخابی و برگه مجری، اجرای پروژه های طراحی داخلی شامل طراحی معماری و طراحی دکوراسیون منزل

استحکام بنا

نویسنده

10

مقاله

1399/12/21

تاریخ ایجاد